JAROMĚŘ
Přes 380 tisíc věrných modelů aut už z dílen Centra pracovní rehabilitace v Jaroměři “vyjelo” do celého světa. Autíčka s prodejní cenou až 300 EUR vyrábějí lidé, kteří se v chráněných dílnách učí znovu zapojit do pracovního procesu. “Firmě Kaden z Nového Hrádku, která celou výrobu zastřešuje, patří velký dík. Za těch 13 let spolupráce už nejde jen o profesní vztahy, ale jsem v tom i srdcem,” říká ředitel Centra pracovní rehabilitace Michal Vejprava.
Zpočátku se jednalo o různé modely osobních aut Škoda, Volvo, a další. Postupem času se výroba začala soustředit na nákladní auta o hmotnosti 0,5 až 1,5 kg v měřítku 1:50. Tento typ výroby dnes už drtivě převládá. “Aktuálně vyrábíme především zmenšeniny značek Tatra, Scania, Volvo, DAF a MAN. Výsledné repliky skutečných vozidel patří ke sběratelským kouskům, jejichž cena se pohybuje od 150 do 300 EUR a slouží k marketingovým účelům zmíněných značek nebo míří do sběratelských edicí,” říká majitel společnosti Kaden Stanislav Petrovický.
V Centru pracovní rehabilitace v Jaroměři se nachází lakovna, kde se kompletně lakuje 60 % dílů všech vyráběných autíček. V dílnách nedaleko jaroměřského nádraží se ale také například sestavují kolové nápravy ke kamionům. Pak zásilka putuje zpět do Kadenu, kde se modely aut potisknou a finálně kompletují. Za rok projde rukama zaměstnanců Centra pracovní rehabilitace 25-30 tisíc modelů aut. Kompletní výroba každého vozu zabere v závislosti na náročnosti a typu komponent 2-4 týdny. V současné době se vyrábí okolo 50 typů modelů. Na výrobě některých náročnějších modelů aut se podílí až deset lidí a každý z nich má na starosti konkrétní operace: navlékání gum, montáž kabiny, lakování, lepení různých typů etiket a spousta dalších. Při práci musí zaměstnanci vzít součástky do rukou i 8x. Některé modely přitom mají až 50 dílů. “Spolupráce začala před 13 lety v podstatě náhodou, když Centrum pracovní rehabilitace začínalo. Za tu dobu jsme ale vyrobili nejen spoustu autíček, ale především celá řada lidí se díky nim vrátila zpátky do života,” říká Michal Vejprava.